Ronde van Axel, 23 t/m 25 mei

Dag 1

Sluiskil, een stadje tegen de Belgische grens aan. Het decor voor de startplaats van de eerste etappe. In een aantal groepen zijn we vertrokken. Thomas is met zijn ouders als eerste aangekomen en het huis verkend. Jan heeft met zijn vrouw de zaken in Bunnik geregeld. Papa stond op tijd op het schoolplein om mij mee te nemen. Ik had nog een examen deze morgen.

In een vriendelijk zonnetje maken we kwartier. De stemming is goed. Laatste check van het materiaal en de renners gaan zich warm rijden. Om 16.30 plaatsen ze de handtekeningen en gaan ze naar het startvak. Na een paar mooie woorden van een lokale wethouder gaan ze van start. Bijna 100 km met 195 renners over moeilijke weggetjes. De wind zal het extra zwaar maken. De kasseien liggen er gelukkig droog bij. Vlak voor de start heeft Martijn problemen met zijn pedalen. Gelukkig hebben we altijd een setje reserve LOOK pedalen bij ons. Het wisselen was in een mum van tijd geregeld.

Bij kilometer drie gaat het al goed mis. De eerste valpartij van de dag. Sjoerd Meijer en Nils stonden naast hun fiets, ik lag in een sloot. Sjoerd en Nils konden vrij snel aansluiten. Ik moest de fiets ontdoen van gras en de ketting er weer op zien te krijgen. Zonder bidons ga ik in de achtervolging. Vanuit de auto, wagen 27, krijg ik nieuwe bidons. De achtervolging kan starten. Vanuit vrijwel hopeloze positie, als laatste renner voor de bezemwagen, weet ik uiteindelijk na een achtervolging van 48 kilometer weer aan te sluiten. Inmiddels had Sjoerd van der Stelt lek gereden. Een gelukje voor mij, ik kon nu samen met Sjoerd terugrijden. Na 52 kilometer koers.Voorin kunnen we geen vuist maken. Met name de buitenlandse renners maken de dienst uit. Bij de bevoorrading is het peloton inmiddels fors uitgedund. Alleen Thomas volgt op een kleine achterstand. Nog 25 kilometer te gaan……

Bij het ingaan van de laatste ronde slaat voor Thomas het noodlot toe. Een collega renner besluit Thomas midscheeps te rammen. Hij valt en is niet meer in staat om zijn weg te vervolgen. Heel jammer. Diverse schaafwonden en een pijnlijke knie en schouder. Morgen wordt hij verder onderzocht.

Inmiddels ontstaat er een kopgroep van 16 zonder een Volharding renner. Ze lopen uit naar 45 seconden. Op Thomas na finisht iedereen in het peloton. Sjoerd en ik hebben een behoorlijk jasje uitgedaan vandaag. Ik ben vol met beide knieën op het stuur geslagen in mijn val.

Dag 2

Om 7 uur wordt ik wakker. De tijdrit staat op het programma. Gisteren was zwaar, vandaag nog zwaarder. De tweede etappe is een tijdrit van 7,8 kilometer. Het schema is prima ingedeeld.  Ik heb veel pijn in mijn linkerknie. De gevolgen van de val van gisteren. Martijn snottert hevig maar krijgt nog wel een glimlach op zijn gezicht.

Om 08.15 vertrekken we naar Axel. Nils, Sjoerd en Sjoerd verkennen het parcours op de fiets.

Het materiaal wordt gecontroleerd. Bij Martijn waren alleen de LOOK pedalen van de tijdritfiets goed. Aan de rest moeten serieuze aanpassingen gedaan worden. Bij de herkeuring is alles goed.

Inmiddels is het droog geworden en ligt de weg er mooi bij. De wind zorgt ervoor dat de boel snel opdroogt.

IMG_3984

Sjoerd van der Stelt start als eerste. Zijn wegfiets is voorzien van traditionele wielen en een opzetstuur. Hij zet een tijd neer van 10.46. Nils rijdt als tweede. Hij eindigt in een tijd van 10.44. Sjoerd Meijer rijdt een tijd van 10.22. Ik rijdt 10.34.  Martijn finisht in 11.23

In het klassement van de tijdrit spelen we geen rol. Sjoerd is de snelste en klasseert zich als 71e.

De rit van gisteren eist zijn tol. Duidelijk is dat niemand zich gespaard heeft. De inspanningen van gisteren en vandaag maken de rit van vanmiddag loodzwaar. Kasseien, wind en een peloton vol hardrijders. Voorin koersen is het advies.

IMG_3974

Na een heerlijke lunch rijden we om 15.15 weer richting Axel. Start van de derde etappe is om 17.00. Het startvak loopt snel vol, het is dringen bij de materiaalcontrole. Iedereen lijkt wel vooraan te willen starten. Onze renners ook. Het zal een zeer onrustige koers worden. Wind, klinkers en smalle wegen. En het wordt een onrustige koers……

Bij het einde van de neutralisatie de eerste valpartij. Er volgen er nog velen. Martijn heeft het zwaar. Als snel merkt hij dat hij fysiek niet in orde is. De rest weet zich prima te handhaven. Rond kilometer 37 slaat voor Nils het noodlot toe. Hij valt en moet de achtervolging inzetten. Op pure adrenaline rijdt hij met Jordi Talen en Kelvin Dekker terug richting peloton. Vlak voordat hij kan aansluiten merkt hij dat zijn knie niet meer rond kan krijgen. Hij lijkt wel op slot te zitten. Hij moet opgeven. De EHBO wagen neemt hem mee. Een diagnose kan nog niet gesteld worden. Voorin gaat het weer op de kant maar onze renners kunnen goed meedraaien. Voor Martijn wordt de achterstand steeds groter. Na 65 kilometer besluit hij uit koers te stappen. Het gaat gewoon niet meer. Voorin gaat het maar weer eens op de kant. De leider Peter Lenderink staat geen enkele renner ruimte toe. De ploegentacktiek is duidelijk, alleen renners die niet gevaarlijk zijn krijgen ruimte om weg te rijden. Zo eindigt de koers ook. Een tweetal rijdt vooruit en finisht met een kleine voorsprong. Ons resterende drietal finisht in het peloton. Ze bemoeien zich niet in het sprintgeweld. De balans van vandaag. Twee uitvallers en drie renners die de dag redelijk goed zijn doorgekomen. Morgen de koninginnenrit in België. Kasseien en heuvels. Vier keer de Valkenberg, de Leberg en de Langendries. De paddenstraat moet drie keer bedwongen worden…..

Dag 3

Een vriendelijk ochtendzonnetje staat aan de hemel. We hebben zin in de laatste dag, de overgebleven renners ook. Deels in het zonnetje wordt genoten van een heerlijk ontbijt. Niemand is zich bewust van de donkere wolken die zich zullen samenpakken boven de koers……….

De start is om 13.30 in Velzeke. In dorp in de Vlaamse Ardennen. Klassiekers als de Valkenberg, de Leberg, de Langendries en vlak voor de meet de beruchte Paddestraat moeten elk drie keer bedwongen worden. De banden worden op de juiste spanning gebracht en de bidons worden extra vast gedrukt. Het belooft een harde koers te worden. De renners van Avia staan normaal helemaal achteraan. Vandaag niet, vrijwel allemaal staan ze vooraan. Een teken dat ze vanaf de meet af de koers hard zullen maken. Ze willen den Ollanders slopen op hun eigen terrein.

Het startschot valt. De renners komen in beweging wij rijden naar de verzorgingsplek. We kunnen ze hier een paar keer door zien komen. Het dorpje wordt per ronde twee keer aangedaan. Na doorkomst rond kilometer 24 zit alleen Sjoerd Meijer in het eerste peloton. Een tijd later Sjoerd van der Stelt. Deze blijkt een lekke band te hebben gehad en is bezig om terug te komen naar de eerste groep. Ik val na 12 kilometer opnieuw hard. Mijn knie krijgt weer een klap. Ik probeer het nog even op mijn reservefiets maar besluit af te stappen. Het gaat niet. De ouders van Jordi Talen nemen me mee en zetten me bij de verzorging af. Bij de doorkomst in de volgende ronde zie ik een hevig strijdende Sjoerd van der Stelt voorbij komen. Sjoerd Meijer is er dan niet meer bij. Een tweede lekke band op de Paddestraat is hem fataal geworden. Geen materiaalwagen in de buurt en hem rest niets anders dan naar de finish te lopen. Daar zien we niet veel later een stuk achter de winnaar Sjoerd van der Stelt over de streep komen.

Van de 194 gestarte renners komen er slechts 72 aan. Een record aantal deelnemers maar zeker een recordaantal uitvallers. Wij hebben hier helaas fors aan bijgedragen.

De samenwerking tussen ouders, ploegleiding en renners was fantastisch. Het gezamenlijke verblijf in een prachtig huis ook. Ouders en renners leren elkaar zo beter kennen en dat draagt enorm bij aan de teamspirit. Mijn eerste meerdaagse zit erop.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.